HEYAD yaklaşık 1 yıldır yapmış olduğu çalışmaların sonuna geldi. Sağlıkta şiddetin önlenmesi için; Hasta ve yakını ne istiyor? Sağlık çalışanı ne istiyor? isimli bir çalışma başlatmıştır. Bununla ilgili sahada, hastanelerde, sağlık hizmeti alınan yerlerde; öncelikle sağlık kuruluşlarında hasta ve hasta yakınlarına sağlık personelinden ne istiyorsunuz, neden sizce sağlıkta şiddet oluşuyor, neden insanlar şiddete yöneliyor, neden sabırsız davranılıyor, şeklinde sorular yönelttik. Sağlık çalışanlarına da hastalardan ne bekliyorsunuz, neden sizce sağlıkta şiddet oluşuyor, neden insanlar şiddete yöneliyor, neden sabırsız davranılıyor, en çok ne üzerine tartışma çıkarılıyor şeklinde sorular yönelttik. Burada aldığımız cevaplar aslında herkesin bildiği ve farkında olduğu cevaplar. Sağlıkta şiddetin nedenleri arasında eğitim düzeyi düşüklüğü, hastane kurallarına uyulmama, davranış bozukluğu, çok sayıda muayene ve test yapılması, stresli hasta yakınları, kalabalık ve gürültülü ortamlar, kişisel sorunlar, alkol ve madde kullanımı, hasta yakınlarının stresinin yüksek olması, medyanın olumsuz etkisi, kültür farklılıkları nedeniyle iletişim sorunlarının yaşanması, fiziki çevrenin iyi hizmet vermeye uygun olmaması, tecrübesiz ve eğitimsiz personel yer almaktadır. İki farklı taraf olarak görebileceğimiz hasta- sağlık çalışanı tartışmaları konusunda biraz özveri ve anlayışla çoğu sorunun çözülebileceği kanaatine varılmıştır. Buradan elde edilen bazı tespitler de tüm kamuoyuna ve topluma çağrımızdır:
1. Hasta ve hasta yakınlarının hastaneleri ve sağlık kuruluşlarını devletin diğer kamu kuruluşları gibi görmemelerinden kaynaklanan sorunlar mevcut. Yani tapu, sağlık müdürlüğü, kamu bankaları, nüfus müdürlüğü vb. diğer kurumlarda insanlar sırasını sabırla beklerken sağlık kuruluşlarında sistem aynı şekilde ilerlemiyor.
2. Öncelikli hastalar konusunda vatandaş bilgi sahibi değil. Hastanelerin girişlerinde büyük bilgilendirici pankartlar asılabilir, vatandaş eğitilebilir. Öncelik sırasını bilmeleri, sırasını beklerken kendisinden sonra birisinin ismi çağırıldığında ortaya çıkan tartışmaları çözüme kavuşturabilir. Büyüyen tartışmalar sonrasında polikliniğe, personele yansıyor. Vatandaşa bu anlatıldığında, benim sıramı gasp etti diyerek sorun çıkması büyük ölçüde önlenecektir.
3. Bir başkasının yerine, aile bireyi de olsa yakını da olsa ilaç yazılamayacağı veya herhangi bir işlem yaptırılamayacağı, nedenleri ile birlikte sürekli olarak kamu spotu şeklinde gösterilmeli.
4. Hastaların bahsettiği en önemli sıkıntılardan birisi de doktorların yanındaki çalışan personelin iletişimde daha fazla müdahil olmaya çalışması. Bu da hastalara göre iletişim konusunda gerginlik yaşanmasına sebebiyet veriyor.
5. Çalışan memnuniyetinin azalması kurumsal bağımlılığı azaltmakta, verimliliği düşürmekte, hastalarla yeteri kadar ilgilenememe gibi olumsuzluklara neden olabilmektedir. Sağlık çalışanlarının görevlerini layıkıyla yerine getirebilmesi için moral ve motivasyona ihtiyacı vardır.
6.Sağlık çalışanı sayısının az olup, hasta sayısının çok olması
7. Şiddete maruz kalma nedenlerinin başında izlenen sağlık politikalarının, şiddete karşı alınan güvenlik önlemlerinin yeterli olmaması.
8.Hastaların konfor ve güvenliğinin sağlanamaması, hastaların hastanede dolaşma özgürlüğünün sınırsız olması, hasta bekleme alanlarının rahat olmaması, idarede kriz yönetimi politikası eksikliği
Hastaneler de bir resmi hizmet alma kurumu olmasına karşın (öreğin tapu, sağlık müdürlüğü, kamu bankaları, nüfus müdürlüğü vs.) diğer kurumlarda hizmet alan kişiler saygısını korumasına rağmen, olay sağlık kuruluşlarına geldiğinde işleri acil olmamasına rağmen sıra konusunda sıkıntı çıkarıyor. Bu gibi sorunlar ön plana çıkıyor. Yapılan çalışmalar sonucunda hastane personelinin bir kısmının hizmet içi eğitim alması gerektiği sonucu çıkıyor.